Pol·linització artificial del Dioon merolae a Marimurtra

Aquest octubre s’ha dut a terme un procés molt especial al Jardí Botànic Marimurtra en un exemplar de la col·lecció de cícades: la pol·linització artificial d’un individu de Dioon merolae. Aquesta espècie és originària del sud-est de Mèxic, als estats d’Oaxaca i Chiapas, on viu en boscos de pins i roures. Com moltes de les espècies d’aquest gènere, es troba amenaçada (categoria de Vulnerable, segons la Llista Vermella de la IUCN) i el seu comerç es troba restringit sota el conveni internacional CITES. El Dioon pertany a un dels grups de plantes amb llavors més antics que actualment viuen al planeta, que ja existien fa més d’aproximadament 250 milions d’anys, abans de l’època dels dinosaures.

Fins ara, no s’havia pogut confirmar si aquest exemplar era mascle o femella, ja que no havia produït cap con. Enguany, però, l’aparició del con femení ha permès comprovar que es tracta d’una planta femella i, per tant, ha permès intentar la pol·linització artificial per produir llavors.

Per fer-ho possible, l’Ivan Soto, responsable de la col·lecció de cícades de Marimurtra, ha aprofitat el pol·len d’un exemplar mascle que es troba a Marimurtra. Després de recollir el con masculí i colpejar-lo suaument sobre una safata, s’ha obtingut prou quantitat de pol·len. Aquest, s’ha barrejat amb aigua per facilitar-ne l’aplicació i s’ha introduït dins el con femení, on es troben els òvuls.
A diferència del que passa al seu hàbitat natural, on certs insectes s’encarreguen de la pol·linització, al Jardí aquest procés s’ha fet manualment per tenir més probabilitats d’obtenir fertilitzacions.

Ara toca esperar. El procés de maduració de les llavors és molt lent: poden passar uns sis mesos o més fins que el con femení s’obri i permeti la recol·lecció de les llavors madures. Un cop recollides, caldrà netejar-les i conservar-les durant uns mesos addicionals perquè l’embrió acabi de madurar. Si tot va bé, d’aquí a un any sabrem si la fecundació ha estat un èxit. La seva reproducció artificial és un procés delicat i requereix paciència i cura.

Les cícades, com el Dioon merolae, són plantes extraordinàriament longeves, amb centenars d’anys d’antiguitat i s’ha estimat que, excepcionalment, algunes podrien viure més de mil anys. Amb aquesta actuació, Marimurtra fa un pas més en la conservació i coneixement d’aquest grup de plantes fascinant, testimoni vivent de la història evolutiva de la Terra.

Comparteix aquest article